Brev:
Hjælp til plan på opstart af mad - småspiser!
21. juli 2019
Alder:
5 mdr.
Hjælp til plan på opstart af mad - småspiser!
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse - Jeg finder ofte svar her blandt dine andre henvendelser, men nu er det så min tur til at få skrevet til dig :)
Vi har en dejlig datter på 5,5+ mdr, som er en lille sød og nem pige. Hun trives fint, er meget aktiv og er en glad tøs!
Vi er så nu så små begyndt på grød, og det at hun skal starte på at have rigtig mad. Hun synes det hele er spændende og smager løs på alt vi tilbyder hende, men vi er meget i tvivl om hvordan vi kommer videre i mad-projeketet når hun rammer 6 mdr.
Sagen er den at vores datter altid har været lidt af en små-spiser. Hun ligger under gennemsnit i kurven (født 4.2.2019, med vægt på 3100g og vejer nu 6600g ca.) Hun følger dog sin egen kurve siges det.
Vi kalder hende "små-spiser" da vi har måtte kæmpe lidt med at hun nok helst spiser af nød og ikke lyst.
Idag spiser hun nok ca. mellem 750-850 ml MME på et helt døgn. Hun blev flaskebarn fra 3,5 mdr, så derfor ved vi hvad hun får.
Så med det taget i betragtning, og i alt det her opstart at mad, så har vi brug for noget vejledning i hvordan vi sikre os hun får mad (mælk) nok pr. dag og samtidig bliver introduceret til rigtig mad - Men med hendes lille appetit i mente.
Vi synes vi er lidt overladt til os selv i det her, og måske er der sket ikke noget at tage hensyn til, men vi vil helst ikke have hun i det her nye mad-setup "mister" en flaske pr. døgn fordi vi nu skal have grød i hende også, dvs. hun så bliver mættet af grøden, istedet for at tage en flaske som stadig er primær næring.
Ved godt det nok ikke burde være muligt hun bliver mæt af at smage og spise så lidt grød som vi gør nu, men vi skal jo trappe det op i mængde. Det ser dog ud til hun heller ikke er interesseret i mere end hun får nu af mænge nu - men det er nok hendes alder taget i betragtning at det stadig er så nyt?
Vi tilbyder hende pt. én gang om dagen enten grøntsagsmos eller majsgrød med frugt evt. og evt, lidt "smageri" af alt muligt
Hendes døgnrytme på en god dag er ca. sådan her:
(ca. tider) Hun er oftest vågen 1,5 time mellem lurene.
7.30 - Godmorgen + leg pusle
8.30 - Flaske og formiddagslur
09.30/10.00 - Vågner + pusle leg (evt grød)
11.30/12.00 - Flaske + Middagslur
13.30/14.00 - Vågner + pusle og leg
15.30/16.00 - Flaske + Eftermiddagslur
16.15/16.45 - Vågner + pusle leg
18.00 - Evt grød
19.30/20.00 - Flaske + godnat
01.00 Natflaske
05.00 Morgenflaske
Evt. nogle gange er tiderne lidt anderledes pga. kortere lure og så får hun en powernap sen eftermiddag på 30. min for at holde ud til hun skal i seng. Natflaskerne er nødvendige for at hun får sit daglige indtag af mælk op på nuværende niveau.
Måske er det os der går for meget op i hendes spiseri og skal skrue ned for hysteriet, men vi føler vi mangler en plan for hvordan vi kan dele måltider m.m. op så det passer til hendes behov.
Håber det giver mening det hele :)
Kærlig hilsen fra
Nørrebro